Monday, April 20, 2009

Percutian di P.Pinang

17 April-Hari ni bangun awal untuk bersiap-siap ke destinasi percutian. Put'a yang sejak semalam demam, memang tak pergi sekolah. Nabil sempat juga ke sekolah kerana dia akan balik jam 11am nanti. Damia pun macam dah panas jugak badannya tapi tak berapa ketara sangat.

Lepas semua bersiap2, kami bertolak ke Pulau Pinang jam 12.15pm dari rumah. Dua buah kereta, satu Papa bawa dan satu lagi F, driver suami Boss , DK yang bawa. Boss dan suami dah bertolak awal kerana ada urusan di Kedah. Selain aku sekeluarga ke P.Pinang, dua orang anak Saida iaitu Nyssa dan Anas ikut sekali untuk temankan Azief, anak bongsu DK.

Sepanjang perjalanan, suhu badan Damia makin lama makin panas, aku yang memangkunya juga turut rasa berbahang. Singgah makan di R n R kemudian sambung perjalanan. Oleh kerana perjalanan kami melalui lebuhraya, memang payahlah nak mencari klinik.

Makin risau dengan keadaan Damia, aku lapkan badan dan kepalanya dengan air mineral. Dia nampak dah tak bermaya sangat, senyap saja sepanjang perjalanan.

Perjalanan makan masa 5 jam juga untuk sampai ke destinasi. Sampai saja di Hotel Shangrila, Rasa Sayang Resort & Spa di Batu Feringgi, Pulau Pinang, aku terus pergi `check-in' bilik untuk semua yang datang. Bila dah agih2kan kunci bilik, aku dan Papa terus bawa Damia ke klinik.

Suhu badan Damia mencecah 40 darjah C, aduhai panas benar tu. Doktor beri beberapa ubat dan masukkan ubat dalam buntut Damia. Kesian dia, nampak tak ceria langsung.

Balik ke bilik hotel, aku pergi jenguk bilik anak2 dan maid, semuanya dah tak sabar nak pergi mandi kolam. Aku dan Papa tak join sebab Papa nak lelap sekejap...maklumlah penat memandu. Yang lain2 semua ke kolam.

Malam ni, Boss dan suami ajak aku dan Papa makan malam di luar. Jadinya aku dah order siap2 makanan mereka supaya tak berlapar pula malam nanti. Lagipun entah pukul berapa pula kami akan sampai di hotel nanti.

Boss ajak makan makanan laut di Eden, tak jauh dari hotel. Walaupun nampak enak2 dan lazat2 tapi aku cuma makan nasi goreng dan telur dadar saja. Bukannya aku tak berselera tetapi aku memang tak makan makanan laut kecuali beberapa jenis ikan sahaja. Lepas makan, macam biasa ramai yang hendak bergambar dengan Boss terutama pekerja2 di situ.

Bila pulang ke hotel,aku menjenguk ke bilik anak2, Damia saja yang dah tidur. Yang lain macam biasalah bergomol atas katil, dah jumpa geng memang macam tu la.

18 April-Pagi2 lagi aku dah menjenguk ke bilik anak2. Damia masih demam, Put'a macam dah kebah tapi batuk sedikit. Setakat ini Nabil saja yang masih kebal. Semuanya macam biasa ke kolam, hampir 3 jam jugaklah mereka berendam dalam kolam. Jam 10.30am aku ajak kesemuanya pergi makan di luar. Teringin nak makan roti canai di P.Pinang.

Papa bawa kami pusing2 tepi pantai Batu Feringgi. Memang tak dinafikan pantai dan lautnya cantik dan aku memang teruja melihat keindahan di sini. Kami hanya duduk santai dalam kereta, turunkan tingkap dan tengok laut. Nak turun agak panas cuacanya.

Kemudian kami ternampak papan tanda `Air terjun-300km'. Apalagi Papa pun redahlah jalan bertanah untuk ke air terjun. Cari punya cari sampailah kami ke jalan mati yang memang ada anak sungai kecil dan airnya cetek....tiba2 nampaklah air terjun setinggi 60cm....hahahahahha...semuanya tergelak besar.

Tak tahulah kami sesat atau memang itulah yang dimaksudkan air terjun tu.

Lepas makan, balik ke hotel. Boss ajak join makan di luar lagi tapi kebetulan memang dah kenyang. Yang lain2 hanya lepak di hotel, aktiviti biasa ke kolam lagi. Seronok sangat mereka ni kalau dapat main air. Aku dan Papa join sekali. Tak lama lepas tu, Boss dan suami balik dari makan tengah hari, hanya duduk jadi penonton tepi kolam saja.

Bila semua dah balik ke bilik dan bersiap2, kami keluar makan. Perut masing2 dah lapar. Lepas makan pusing2 lagi, kemudian barulah pulang ke hotel.

Ada kenalan Boss dan suami datang ke hotel, bertemu sekejap dengan mereka. Lepas Isya' aku bawa Damia pusing2 ke deretan pelbagai gerai berhampiran hotel. Damia masih belum kebah, sebab itulah Papa bawa dia berjalan2 sebab dah mula meragam.

Sampai di bilik hotel, lepas bagi Damia makan ubat aku hantar dia ke bilik maid. Hari ni memang rasa penat, agaknya lama berenang tadi (berenang ke?).

19 April-Macam biasa, pagi2 lagi aku dah menjenguk anak2 di bilik. Damia masih demam. Aku pesan kat maid aku supaya Damia tak ke kolam. Maklum saja budak demam kalau lama berendam air pun susah juga.

Bila maid aku balik ke bilik hotel, aku tengok Damia dah basah kuyup. Aikkk...dia biarkan Damia berendam juga. Eiiiiiii tak faham bahasa betul. Kan aku dah kata maid aku jenis macam tu....sabar jelah.

Aku orderkan makanan pagi buat mereka dan juga buat aku dan Papa. Sambil2 tu kemaskan barang2 sebab jam 12pm nanti nak kena `check out'. Sedang aku nak menyuap nasi lemak ke mulut, anak2 ketuk pintu bertalu2. Aku memang bengang tahap cipan bila mereka bagitau satu hal ni....aku terus ke bilik maid aku.

Ada perbuatan paling bodoh dan menyakitkan hati aku yang maid aku dah buat, berkenaan Nabil. Taknak bagitau kat sini tapi cukuplah aku kata maid aku memang`bodoh' tahap gila baban. Serius...aku geram sangat2. Haaa.....memang kena leterlah dengan aku. Biar bernanah telinga pun takpe, sebab dia ni memang jenis tak faham apa2 pun.

Papa tau aku tengah marah, dia `cool' je sebabnya...dia pun tau mengapa aku marah, nasib baik bukan dia yang naik angin. Dalam hati aku memang tengah berfikir, rasanya tak boleh lama aku simpan `orang' macam maid aku ni. Bahaya lagi membahayakan.

Sebelum balik kami ambil gambar kenangan dengan semua yang menyertai `rombongan' ke P.Pinang, buat kenang2an.

Kemudian kami singgah di bandar ke rumah teman Boss dan suami. Makan tengahari dan hi-tea di situ. Jam 5pm bergerak pulang. Damia masih demam, dalam kereta asyiklah tak senang duduk.

Jam 8.30pm baru sampai ke rumah. Letih amat sangat. Sempat membasuh kain baju sebab esok Papa nak ke Jakarta. Kemaskan barang2 Papa. Bila ana2 dah tidur, barulah aku lelapkan mata. Badan dah rasa lain macam.......

20 April-Aku dah agak, mesti aku pula yang dilanda demam, batuk dan selsema. Aduhai...banyak kerja minggu ni. Lepas memasak, siapkan mengemas barang2 Papa nak ke Jakarta hari ni.

Anak2 semua demam makin teruk, Damia dan Nabil. Put'a ke sekolah tapi masih batuk2. Bila Nabil balik dari sekolah, badannya bertambah panas. Tiba2 aku pula dah rasa pedih mata, panas dalam badan, sakit tekak dan selsema.

Papa bawa kami semua ke klinik, ambil ubat siap2 supaya nanti takde masalah walaupun Papa tak berada di rumah selama 4 hari. Huhuhu...sedihnya.

Papa hantar aku ke opis, kemudian Papa minta Aiman hantar dia ke airport. Berdoa supaya aku cepat sihat, kalau aku sakit macamana dengan anak2 nanti. Lemah sangat hari ni...lemau..lemau....tak suka batuk, tak suka selsema, demam boleh lawan lagi.

Di opis, aku memang tak berapa larat. Hidung dah mula berair...inilah perkara yang paling melecehkan. Makan ubat tapi belum nampak ada perubahan.

Balik tu aku, D.J dan A.Z singgah di NN, tak selera nak makan pun tapi aku minum 2 gelas air. Maklumlah tekak gatal dan rasa kering. Sempat lagi pergi membeli barang dapur di kedai berdekatan NN.

Tak lama lepas tu, Zul 2 By 2 datang join dengan seorang kawan. Sempatlah bercerita pengalamannya kena tinggal dek isteri gara2 Isma masuk AF7. Aku faham jugalah bagaimana kehidupan Zul sekarang, maklumlah tahun lalu masa Saida masuk AF6, macam tu jugalah suami Saida kena jaga anak dan hal2 rumah.

Balik ke rumah memang rasa sunyi bila Papa takde. Nabil dan Damia masih demam, malam ni susahnya nak beri Damia makan ubat. Biasanya Papa yang berikan sebab dia menurut sikit kalau dengan Papanya.

Huhuhu..badan makin panas, batuk amatlah menjadi2, hingus tak henti2 keluar ni...aduhai..siksanya. Cepatlah sembuh...esok ada banyak kerja lagi......



Bergambar beramai2 sebelum pulang ke KL di lobi hotel



Bergambar sekeluarga berlatarbelakangkan laut dari sudut bilik hotel

Inilah gambar anak2 yang ke Pulau Pinang.

Di lobi hotel, lepak memalam kat sini.
Makan petang di luar.


Di kamar sebelum keluar bersama Damia.



Aksi anak-anak



Sewaktu dinner di Eden.

Sebelum keluar dinner.

Anak2 di kolam.

9 comments:

syaida ilmuna said...

salam kak zyee...
lorhhhh... mai penang ka??? awat x bagi tau... hehehehe.. sy org penang... keciannyer kat damia... demam ek???? harap cepat sembuh...

Ctea Fairuz said...

Salam Ka Zyee yg comel loteh..saba kak Zyee..skrg tgk kak Zyee mmg bengang tahap cipanzi dgn Maid Kak Zyee ni.Hish..macam makin melampau je kan? Kontrak die lagi berapa tahun kak zyee?? cepat2 lah tukar Maid.nanti makin menjadi2 plak. Kak Zyee yg susah nnt.

cmbiase,kesihatan kene jge ye..kalau tk...Kak Zyee tk larat plak nk jge anak2 tu.

Heheh..Kak Zyee,rjin2lah online facebook
huhuhuhuh

arieda salsabella said...

amboi2..bercuti kat penang rupanya..
kesian kat budak2 kan..semer demam..
harap2 cepat sembuh..makan ubat ikut jadual..insyaALLAH..okla tu..
xdpt nak bygkan tahap kesabaran yang ada ngan maid yang macam tu..heheh..
apa yang dia buat kat Nabil ek..duk fikiq2 gakk ni..huhu

Azwan Hashim said...

Salam..hye kak zyee!
x sihat yer..cian2..jgn lupa mkn ubat ek..nanti cepat baik, kerja pn tak terganggu.. =)

bestnyer jln2 cari mkn.. tapi maid plak jln2 cari pasal plak kan? hampeh.. bila2 akak paste skit muka made tu kt sini..hehehe..dpt gak kami tgk maid yg lembss & 'bertuah' tu..hehe..

hope akak cepat sembuh dan bersabar melayan kerenah anak2 + kerenah maid.. =)

take care KZ..

rina said...

meriah tu sis..

Kak Lon said...

Alahaiii ciannya demam..mkn ubat tau..cian budak2 tu..papa dia org dahlah takde kat umah..

Anonymous said...

Huh, suka gambar awak dan papa..dan boss dan suami..! natural.

idasm said...

salam kak zyee...
cian kat kak zyee... nampaknya 1 famili dh dilanda demam.. makan ubat n rest ye kak.
lagi kesian bila bc kesah maid akak yg lembs tu.. ntah apalah yg dia dh buat yg buat akak marah giler tu.. hai sabar ajelah kak...
akak.. ida suka tengok pix anak2 kat sini, cute2 belaka... mak2 budak pun comel2.. hehe

Anonymous said...

alahai sian nyer damia demam panas tinggi tu kalo kite pon x eh tahan tinggi mcm tu ape lagi damia yg kecik lagi... last2 berjangkit jugak dgn kak zie n anak2... hope sume cepat semboh yer..

ya allah ntah ape la yg maid tu buat smpi serius mcm tu... makan darah btol kz dgn maid tu...

pic2 kz n asben then dct n asben romantik la.. TAJLENA