Friday, May 22, 2009

Sup Ekor Yang Sedap!

20 Mei-Hari ni agak lewat jugak masuk opis, jam 11.30am baru aku sampai. Di rumah tadi banyak pesanan yang aku terima, maklumlah semalam sidang akhbar Boss, tentulah ada di kalangan media yang mahukan gambar lebih eksklusif dan minta aku emelkan pada mereka. Selain itu kepada yang tak sempat hadir, aku juga emelkan gambar dan juga siaran akhbar/press release supaya cerita tentang konsert ini akan terus berjalan.

Hari ni aku sudah mula membuat rangka awal perkembangan link atau perantara persembahan Boss nanti termasuk durasinya. Kalau untuk persembahan biasa mungkin tidak ada masalah tetapi untuk sesebuah konsert, apa yang aku buat haruslah selari dengan semua yang terlibat kerana masing-masing saling bekerja dan bergantungan antara satu sama lain.

Idea hanya datang tiba-tiba dan adakalanya hilang. Selalunya aku akan kumpulkan idea-idea kecil dan gabungkan dengan idea tiba-tiba. Pertukaran selalu akan berlaku, jadinya untuk menyempurnakannya aku tidak mengambil masa satu hari.

Setiap hari pun akan berlaku perubahan, perkembangan dan makin ada idea/ilham baru yang datang. Setakat hari ini aku berpuas hati tetapi biasanya esok pasti akan datang ilham-ilham yang lebih membantu. InsyaAllah.

Memikir kekadang perlukan masa. Adakala aku buat kerja lain dulu, rilekskan kepala dahulu supaya tak terlalu memikir. Tapi aku ni lain sikit, biasanya ilham datang waktu dalam tekanan. masih tertekan, makin bagus idea tu. Selalunya begitulah. Hahahah...kali ni taknaklah tertekan, nanti migrain pula.

Tengah malam aku janji nak keluar dengan Papa, makan kat gerai tomyam yang aku suka tu. Lama jugak tak makan di sini. Hasratnya nak pergi tengok Coda buat latihan kat studio SNP untuk persembahan Laman Santai di Istana Budaya, Sabtu ini (23 Mei) tapi mereka dah selesai buat latihan masa tu.

21 Mei-Pagi ni aku masak sup ekor yang sungguhlah sedap. Walaupun aku tak makan ekor, tapi masa pergi pasar malam baru ni, aku beli ekor lembu. Kiranya dah lama aku tak jumpa ekor lembu, baru nilah dapat masak semula. Mmmm..aku rasa sup ekor aku ni boleh kalah sup ekor yang kat tempat gerai tomyam yang aku selalu pergi makan tu.

Memasak ni memang menyeronokkan. Bila keluarga kita dapat makan apa yang kita masak, rasa gembiranya lain macam sikit. Heheheheh. Sebab itulah walaupun aku letih macam mana pun, susah nak buka mata pun, bangun pagi je, aku buatkan sarapan buat Put'a dan Nabil. Kemudian layan tidur lagi dan bangun tidur dengan susahnya untuk masak makanan tengah hari sebelum aku pergi kerja.

Rutin ini amat menggembirakan aku walaupun adakalanya aku nak juga berehat tapi maid aku tu, tak reti apa pun. Hahahaha...baru2 ni setelah aku kuat membebel, dia pun tunjuk rajin. Agaknya bila ada masa, dia pun tolong siang ikan siap2. Bila esok paginya aku nak masak, tengok ikan dah siap buang perut. Lega jugak aku kira berkuranglah kerja. Rupa-rupanya dia tak buang insang ikan.

Eiiii aku geli. Mungkin ada kot orang yang tak buang insang tapi aku mesti buang. Tak lalulah makan ikan ada insang.

Lepas siap semuanya, aku ke opis. Kerja banyak sebenarnya tapi macam biasa, buat kerja tapi jangan ada tekanan. Buat satu-satu. Bila rasa berat, rehat kejap, layan blog ke, layan fb ke...heheheheh.

Balik dari opis, setelah sekian lama, aku pun join A.Z, Aiman dan D.J pergi minum petang di NN. Kemudian aku ajak Papa datang jemput aku sebab aku saja nak layan update blog kat NN. Papa datang dengan anak2, kemudian kami pergi beli makanan kura-kura Put'a.

Balik tu, aku tak sangka Papa tanya sup ekor tu ada lagi tak..hahahahha. Kan aku dah cakap sedap. Jarang sekali Papa ulang makan nasi, kalau nak makan pun mesti aku kena masak benda lain waktu malam. Kecuali dia lapar sangat baru makan nasi.

Heheheh..nasib baik ada sikit lagi, rezeki Papa. Ok..kiranya lepas ni kalau ada pasar malam aku nak pergi cari ekor lembu lagi. Papa pun suka makan lidah lembu tapi susah sikit nak dapat. Kalau pergi pasar malam lambat mesti tak dpat punya, lidah ni selalu ada orang beli. Adalah skali dulu aku dapat beli sebab datang awal. Eh perut lembu pun Papa suka.....semualah suka!!!

3 comments:

idasm said...

wah.e.. sedapnya sup ekor akak...
kita ni sama kak... suka masak... nak2 bila ada yg suka makan kan... hehe..
eloklah akak berhenti berehat kejap sebelum stress... biar migraine pergi jauh2...
take care...

qistinamaissarra said...

ada bagusnya KZ info katne kedai tomyam paling best tu.. saya mkn punya lah susah nk jmpe yg the best. Ada la satu tu kat ampang tapi kalau kat area cheras ni.. buat frust je, baik saya beli bahan mintak KZ masak..

kalau sup ekor pun dah mantap ape lagi masak tomyam yang main campak2 je tu hehe! Rindu KZ, selalu2 lah updatekan blog k.. most important, jaga kesihatan. Have a lovely day!

sitijune89 said...

Wahh..memang sedap sup ekor..lidah lembu n perut lembu...tp ada sesetngah org xmakan cam ni... tp klu da rasa nak lagi...hehehehehe