Saturday, March 7, 2009

Beli tudung sebagai buah tangan

7 Mac-Hari Sabtu walaupun cuti tapi bila sudah memegang peranan sebagai ibu, mana ada hari yang diistilahkan bercuti. Kalau aku cuti, alamatnya tak makanlah Papa dan anak2. Maid aku, Nor, secara terus terang dah bekerja hampir 1 tahun sebulan denganku. Berbeza dengan maid2 aku yang lain sebelum ni, Nor ni aku gredkan dalam kategori Y (jika menilai kelebihan dari A-Z. Baca: A=Teramat Bagus, Z=Teramat Lembab). Jadinya Y=Sangat Lembab.

Selama bekerja denganku hanya inilah kerja yang Nor buat, jaga anak (jaga je....), beri anak makan (itupun kena selalu ingatkan), basuh kain, jemur kain (teramatlah tunggang langgang cara dia menjemur..sekarang dah ok sikit), basuh pinggan mangkuk, cuci dapur (selepas aku selesai memasak) dan lipat/gosok pakaian.

Untuk harap lebih daripada tu memang Nor tak pandai, cakaplah berkali2 pun, hari2 pun, dia tetap `lembssss'. Jangan haraplah nak minta Nor tolong lap2 habuk, lap2 lantai, cuci bilik air hari2, jaga kebersihan anak2, tolong tengok pelajaran anak2, tolong ajar anak mengaji, leraikan bila anak2 bergaduh, tolong ganti cadar dalam bilik aku atau bilik2 lain, tolong kemaskan pakaian dalam almari dan susun elok2, tolong atur semua majalah/surat khabar yang aku beli elok2,...aduhssss..banyak sebenarnya. Banyak sangat yang memang dia tak pernah/tak reti buat.

Haaa..kalau bab memasak jangan haraplah, dia memang tak reti. Sebab tu sebelum pergi kerja aku kena memasak dan bangun awal pagi siapkan sarapan anak nak ke sekolah. Bayangkan bancuh teh o pun tak reti, entah apa rasanya.

Pantang Papa: Apa saja yang berkaitan makanan dia, minuman dia, pinggan mangkuk, gelas atau ambil ais atau potong buah utk cuci mulut-semua aku kena buat. Papa takkan ada selera kalau Nor yang buat.

Maid ni sebenarnya rezeki kalau dapat yang elok, 3 maid aku sebelum ni kira ok jugaklah. Ada bendalah yang aku boleh harap. Mengapa aku bersabar dengan Nor yang `lembssss' ni????

Aku pergi ke agensi pembantu rumah dan minta seorang maid hari yang sama juga. Maid temporari aku waktu tu lari ikut lelaki pada malam hari, jadinya aku perlukan maid juga. Kebetulan hanya Nor saja yang ada di agensi dan tak mempunyai majikan kerana baru tiba 2 minggu dari Indonesia.

Bila aku tanya itu ini, dia jawab macam ok je..macam boleh diajar tapi bila dah bekerja..aku pun boleh sakit jantung dibuatnya.

Kedua: Melayang duit tu nak bayar dia, bukan sikit2 dekat RM8k. Tak ke haru tu!!!! Sebab tula dalam makan hati yang amat sangat, aku sabarkan diri untuk habiskan kontrak 2 tahun dia bekerja dengan aku.

Pernah masa aku hantar Nor dan anak2 balik kampung, kakak aku cerita yang Nor bagi anak aku makan Coco Crunch letak atas tikar je. Bukan dalam pinggan....pengotorkan??? Sampai teruk macam tu sekali dia tak mampu berfikir.....

Hehehehe..ni kira entry mengumpat ke????? Berdosalah aku kan. Takpe bila Nor balik kampung tahun depan, aku minta maaflah dengan dia nanti.

Alamak terbabas pula aku ni bercerita pasal maid...ok ubah topik pulak ya. Pasal hari Sabtu nilah, lepas siapkan makan anak2 dan kami makan bersama anak beranak.

Lepas tu Papa tanya, nak keluar tak??? Mmmmm..mahunya tak hendakkan! Ok...aku ada tujuan, nak beli tudung..tudung apa ya namanya..ala tudung yang stail orang sekarang ramai pakai tu. Tudung Ekin ya??? Yelah lebih kuranglah tu.....

Setelah bertingkah dengan Papa kerana memilih haluan hendak ke mana, akhirnya kami memilih Sg.Wang/Bukit Bintang.

Memula cari ATM kat Bukit Bintang, semuanya `out of service'. Cari ATM kat Sg.Wang pula, kena beratur panjang. Lepas tu kami anak beranak makan2 kat Delifrance.

Kemudian ke Butik Seleksi Akma, kepunyaan sepupu Papa. Aku borong 8 helai tudung Ekin dan Kak Chik, tuan punya butik beri aku sehelai tudung percuma. Terima kasih!

Lepas dapat apa yang nak dicari, Papa pun dah tak tahan layan karenah budak2...heheheh....selalunya memang akan peninglah. Sebab tu kalau pergi shopping, aku suka sorang2 je..senang dan cepat.

Sebenarnya tudung2 ni aku belikan untuk kakak2 dan kakak2 iparku. Kebetulan kakak aku yang kat restoran tu nak balik kampung malam ni, jadinya aku kirimkan tudung2 tu. Seronok rasanya bila dapat berikan sesuatu untuk ahli keluarga, mungkin kat KL besar ni kita tak heran dengan tudung macam tu tapi kalau kat kampung tentulah ia sesuatu yang mereka juga nak cuba kan!

Minggu ni tak jadi balik kampung, minggu depan dah cuti sekolah..insyaAllah aku akan balik 2, 3 hari..jenguk emak aku di kampung dan juga jenguk emak mertuaku serta pusara bapa mertuaku.

10 comments:

Ctea Fairuz said...

Salam Kak Zyee.hai....mcm2 kerenahkan Maid Dari Seberang nih..jiran ctea pun terkene tau..die ikut lelaki lain pastu barang2 die sumer tinggal kat umah boss die lagi..sampai sekarng pergi tk kembali.huhuhuhu...dasyat tol..

Kak Zyee nye Maid yg Lembss tuh..mmg Lembss tahap GABAN la Kak oi..serbe serbi tk reti buat..better tukar je Kak Zyee.....

hehehhe... =)

Khai Karim said...

salam kak ziee.. pertama kali jejak kat blog nih.. gerek betul.. :)

salam saya dari singapura yek. warga SZ..

maid maid sekarang memang susah nak di ajar.. alhamdullilah maid khairee di rumah tuh boleh lah harap.. jaga makan minum kami sekeluarga... memang dia harapan kami aja.. :)

Anonymous said...

kesiannye kak zie kene bertahan lama lagi dgn maid mcm tu... sy plak suke sgt2 dgn maid kwn sy ni TUSRI... tenaganye bnyk sungguh x reti penat x tahu stop keje kalo majikan x suro stop heheh bayangkan lah kak zie... tp dia da keje kat taiwan da.. rasenye dia sesuai sgt untok keje kat umah kak zie... AIIKKK aku ni buat promosi plak hahahahaa... TAJLENA

tuanpunya hati said...

mmg mcm2 karenah maid ni.. ida dh setahun xde maid..mula2 mmg susah.. skang dh biasa pulak..sib baik belum ada anak so ok sikitlah..
simpati betul dgr kelembsss maid akak .. ishk boleh bygkan lah... hehe
ida pun kenal tuanpunya butik seleksi akma tu.. dulu dia selalu jugak borong tudung2 dr KOLEKSI 786 (sebelum bukak restoran, suami ida jd wholesaler tudung)..

zaffirazaini said...

Maid akak tahap lembbss ek??
Kiranya saya jaaaauuuh lagi terer dari maid akak.... kah3...

laa... ingat beli tudung kat kajang... ceh! iskh..iskh..iskh..

Lily Haslina Nasir said...

zie, sabar tahap dewa tu zie dgn maid. eee, kenapalah lembsss si maid tu tahap gaban? tapi memang betul, maid ni susah nak kata.. kalau dapat elok rezeki namanya.. kalau yg lembsss tu terpaksala sabar lebih. akak masa dgn sunti (maid) alhamdulillah tahan enam tahun.

lah ni dia dah balik, anak dah duduk asrama akak malas pulak rasa nak ambil maid.. boleh kurus sikit...

Sangdewi said...

Salam...

Ctea..akak kena sabar lagi ni...nak habiskan tempoh keje dua tahun dia tu...ni pun tgh nak usha maid yang bagus2 utk gantinya nanti...

Khai...selamat dtg ke blog akak...moga gembiralah kat sini..baca citer akak yang ntah apa2 ni....

Bertuahlah dapat maid yang bleh jaga keluarga Khai....bukan senang nak dapat camtu.

Tajlena...tu la bila dapat maid bagus, mmglah kita takkan berkira apa pun dgn dia....lagilah kita tatang dia macam keluarga sendiri....

Ida....kenal Kak Akma ya...dia sepupu boss...sebelah arwah abah boss.....

Zaff...bukan taknak beli kat Kajang tapi risau tgh dok membeli ada Paparazzi datang amik gambar akak pulak nanti..hheheheheh

Kak Lily....rasanya kena ambil juga maid, tgk jadual Kak Lily rasa macam padat yang amat. Ala..buat2 keje sementara Kak Lily nak menulis ke, kemas2 umah, masak takpe tapi kerja2 asas lain...barulah bleh tumpu menulis nanti.....

Ni Zyee saran je tapi Kak Lily kan wanita waja, bleh buat macam2 kerja..Zye salute la.....

tuanpunya hati said...

o kak akma tu sepupu boss akak ke.. dh lama sgt tak jumpa dia sejak x buat bisnes tudung ni... dulu dia selalu borong tudung korea dr kitorang.

Anonymous said...

sebut pasal maid dari seberang mmg kene ikut tuah la..tahun depan levi naik pulak 2x ganda..mahal2...nasib baik le urus sendiri mase ambil 2 maid utk mak kaweh...sorang sgt2 la sbb mmg pro masak..sorang lagi berpandir2..pergh soal banyak..tapi x paham2 sakit jiwe sey..walau urus sendri melayang gak 8ribu utk 2org..sebab yg mahal tu utk urusan rasuah lalalala..kalau x kompem i kene tangkap sbb jadi human tracficking tu kate org imegersen kedutaan indonesia laa...ala x yah la bagi alasan..cakap jek nak duit bawah meja huk3...qura_2 berjalan pelahan di lcct..nak g jakarta lagi yihaaa...

sitijune89 said...

kesian kak zyee... sabar je la ngan maid kak zyee tu...xrase gak tu kontrak da abih....ctjune..