Monday, March 23, 2009

Sirah Junjungan Hari Ke 3


Aku yang terkena ulser telahpun membeli bonjela untuk menahan sakit.....

20 Mac-Huh! Ad hoc betul aku pagi ni. Banyak betul benda nak buat sebelum keluar rumah. Sediakan sarapan Papa, heheheh dah minta Aiman tolong bawakan dari restoran aku. Basuh kain, jemur kain. Kemas rumah sikit2. Siapkan semua baju2 dan keperluan nak bawa balik kampung.

Ok. Beres. Barang2 nak bawa ke KL kecil aku dah letak kat satu tempat supaya Papa senang nak ambil nanti. Sempatlah Aiman menunggu aku sidai kain dulu sebelum ke opis.

Kat opis macam biasa buatlah kerja, layan fb dan blog kejap. Update apa yang patut. Jam 4pm, aku, D.J dan A.Z berangkat ke rumah boss. Sekitar jam 5pm barulah bertolak ke Istana Budaya untuk pementasan terakhir Sirah Junjungan bersama Boss.

Sampai kat IB, makan2 dulu. Kemudian bersiap2. Bila hari terakhir ni memang lain sikitlah rasanya. Bila hari2 kita buat benda yang sama, lepas tu mesti ada rasa sayang nak tinggalkan. Hari ni pun Boss nampak rileks sikit sebab bersiap pun cepat.




Oleh kerana hari ni siap mekap cepat...Boss pun layan kamera kat laptop aku ni...inilah gambar yang Boss hasilkan sendiri.


Alhamdulillah malam penutup bagi Boss yang hebat dan aku rasa antara hari yang ramai penontonnya. Bila habis persembahan memang rasa hiba sangat, sedih sebab teringatkan babak Rasulullah wafat dan babak doa umat Baginda yang rindukan Baginda. Aku sempat mengucapkan terima kasih kepada Eirma Fatima di belakang pentas.

Bila tamat pementasan, seperti biasa Boss bertemu peminat dan menandatangani buku cenderahati. Memang ramai sangat malam ni bagai tak terlayan kesemuanya.


Boss standby untuk lagu pembukaan, wajah Boss tak nampak hanya suaranya saja yang melagukan dari bawah pentas berdekatan orkestra.


Gaya Boss pada hari ke 3 pementasan...berjubah coklat cair




Berselawat sebelum tamat pementasan


Sesi bertemu peminat



Kenangan hari terakhir Boss bersama Eirma Fatima, Vanida dan Rebecca.


Aku dan Boss mengambil peluang bergambar dengan pemegang watak Bilal.



Papa datang jemput aku di IB dan kami terus bertolak ke KL kecil. Singgah makan di Bentong sebab aku dah tak tahan lapar. Sekitar jam 2am lebih barulah sampai di KL kecil. Semua orang dah tidur.

21 Mac-Pagi2 lagi aku rasa macam ada suara je kat telinga aku. Lepas tu macam ada tapak tangan je menampar2 bantal atas muka aku. Bila aku celikkan mata, rupa2nya Damia. Alalalalala..agaknya rindu sangat dengan ibu dan Papanya. Lepas tu dia selamba je bergolek2 kat aku dan baring sebelah Papa.

Tak ada apa sangat buat di KL kecil, bangun pagi, tolong masak dan ada resipi istimewa kerana emak mertua aku belikan daun gelugor. Aku memang dah lama cari daun ni. Aku masak ikan masak lemak daun gelugor hari ni...fuh berselera!

Lepas memasak, Papa dan emak mertuaku pergi kenduri kahwin. Aku lepak je kat rumah...hehehhe...bila dah balik kampung ni memang ada rasa malas sikit.

Anak2 aku demam, batuk dan selsema. Ni kira parah kalau semua dah sakit. Belikan ubat masa keluar ke bandar KL kecil, tapi klinik tutup hanya beli di kedai biasa je.

Penangan konsert AF7 membuatkan aku dan Saida sanggup balik lambat ke KL besar. Sempat lagi menonton beramai2 kat rumah sebelum balik. Nasib baiklah Papa tak mengantuk masa memandu ke KL besar. Lagipun dia tengah bersemangat nak pergi memancing bila sampai ke KL besar nanti. Hampir jam 2am juga kami sampai di rumah.

Komen konsert, harap Astro lebih peka dalam pemberian lagu2 kepada pelajar. Walaupun transformasi dilakukan kerana pelajar menyampaikan lagu medley, bagi aku ada di antara lagu2 tersebut tidak sesuai kepada sesetengah pelajar.

Sudah tiba masanya pihak yang terlibat dalam proses pemilihan lagu kepada setiap pelajar memikirkan kesesuaian lagu dengan kebolehan setiap pelajar kerana sebagai penyanyi apabila mereka keluar dari AF dan mahu merakamkan album atau lagu, pemilihan konsep album/lagu juga harus kena dengan suara mereka.

Mengapa tidak dipraktikkan di dalam AF sebegini. Versatiliti juga boleh didapati dan dicungkil daripada mereka kerana kesesuaian lagu dan suara boleh diperolehi apabila Astro rajin mencari lagu2 yang berlambak2 sejak industri wujud zaman 50-an hingga sekarang. Banyakkan?.

Jika tidak kasihan pelajar2 yang tidak nampak bakat mereka hanya kerana diberikan lagu2 yang salah. Dan satu lagi teguran membina, kesemua pelajar wanita make up kurang menyerlahkan kecantikan mereka. Minta sangat agar penelitian cara mekap dan kesesuaian gaya rambut diambilkira. Pengetua tolong ambil perhatian kerana anda juga hebat bergaya. Barangkali ilmu itu juga harus diturunkan kepada jurusolek yang bertugas.

Pastikan pakaian bersesuaian dengan lagu yang dibawa dan juga fungsi mekap adalah untuk mencantikkan lagi setiap peserta jangan dilupakan kerana silap gaya akan lebih buruk jadinya. Jangan marah ya kerana di tv kelihatan tidak kena dan kasihan melihat rupa mereka.

Perhatikan mekap Isma dan Claudia, rambut Aishah....contohnya!

Siang tadi Boss ada rakaman program baru kelolaan Afdlin Shauki iaitu Ek Eleh....aku tak temankan Boss sebab masih di kampung. Gambar2 di bawah ini D.J yang tolong ambilkan.







22 Mac-Ahaiii Papa..jam 1230pm barulah dia sampai ke rumah dari memancing. Terus aku ajak ke kedai untuk membeli lauk pauk. Pagi tadi aku hanya sempat masak sarapan pagi je sebab barang2 lain semua dah habis. Maklumlah seminggu bujang, jarang sekali dapur berasap.

Hari ni entah apa yang tak kena, aku memang naik angin sikit. Banyak sangat benda yang tak kena di mata aku. Maid aku memang awal2 lagi dah kena marah, ada ke patut dia bawa nasi sup Damia dalam bilik tidur aku dan jatuh semuanya atas karpet. Huh!!! Mahu tak menyirap darah aku.

Lepas tu aku rasa memang lain macamlah hari ni. Papa pun tengok aku lain macam, dia pun keluar awal2 lagi. Heheheheh..sudahnya aku duduk di rumah melayan emosi aku.

Senja tu maid aku kena marah lagi. Nak tau sebab apa???

Masa: 7.30pm
Tempat: Dapur
Watak: Aku dan maid aku

Aku: Dah bagi anak2 makan
Maid: Dah ibu
Aku: (macam heran sikit..bila masa dia bagi..) Bila????
Maid: Jam 1.30 pm tadi

Memang nak kenalah kan.....dah hampir waktu makan malam, maid aku cakap dia bagi anak aku makan 1.20pm tadi. Apalagi, membebellah aku sambil ceduk nasi dan bagi anak2 aku makan. Ternyata semuanya lapar dan makan dengan banyaknya.

Malam tu aku tengok Nabil macam tak sihat. Dia asyik datang dekat aku minta picitkan kepala dan belakang badannya. Lepas tu aku tengok dia berpeluh2. Kesian Nabil, esok bawa dia ke kliniklah.

5 comments:

zaffirazaini said...

pot..pet..pot..pet.. bila kz membebel... dunia kecil ini bagai terdiam seketika... hehehe...=)

Azwan Hashim said...

pic kt ats tu, kz dah mcm model bonjela plak..hehehe..

maid tu x abis2 wat hal..lembsss..betul!hehe..
saper x hangin kn kz?

Anonymous said...

amboi DCT pon sempat pose kat kamera laptop kz ye jambunyer dgn selendang LV plak tu hehe alahai manjanye DAMIA kejutkan kz mcm tu bling bling bling(sy bole bayangkan plak heheh) mkn ati kz dgn maid tu ye sian kz... TAJLENA

sitijune89 said...

hehehe comeynya ct ney..mcm nak cubit je pipi die..kak zie pomot bonjela ker...hehehehehe

Lily Haslina Nasir said...

zyee,
baca penuh khusyuk jadual zyee yang padat dgn bos.. tiba-tiba masuk part maid tu.. lawaklah...sabo jerlah ye! kalau kak lily pun harus suara sampai 3-4 rumah dengar!