Sunday, March 1, 2009

Konsert Sinar Maulidurrasul

26 Feb-Hari ni di pejabat saja. Tak banyak kerja pun sebenarnya. Aku ajak Papa makan tengah hari di RS, D.J dan A.Z pun ikut sama. Lepas makan balik ke pejabat semula. Aku janji dengan Papa malam nanti nak keluar beli barang2 dapur.

Balik dari pejabat, aku tengok Papa nak berehat dulu. Lepas Maghrib, kami anak beranak ke Giant dan beli apa keperluan yang patut. Yang banyaknya adalah barang2 Put'a yang nak pergi kursus Sabtu nanti.

Kat Giant ni tak banyak barang basah yang boleh dibeli, aku lebih suka di Econsave, sudahnya aku beli apa yang perlu saja. Barang2 lain memang cukup lengkaplah beli di sini.

27 Feb-Ada temujanji dengan Iszal, Butik Citra di Ampang Point untuk tengok baju2 yang boss akan pakai untuk Konsert Sinar Maulidurrasul malam esok. Jam 1030am bertolak dari rumah dengan A.Z dan D.J dan singgah ambil Saida di rumahnya, kemudian terus ke rumah boss.

Memang pagi2 ni perut berkeroncong tapi takut terlambat ke temujanji pula nanti. Biasanya kalau ke rumah boss, kami akan singgah makan dulu di restoran mamak berhampiran. Oleh kerana boss dah pun bersiap sedia, hajat untuk makan pagi tu terpaksalah dilupakan.

Sampai di rumah, boss ajak aku jumpa dengan maid baru. Kiranya ni maid khas untuk temankan dan bantu2 emaklah nanti. Takdelah muda sangat, dalam 36 tahun je umurnya tapi nampak macam orang dah berusialah. Lagipun kami memang cadangkan supaya ambil maid yang berumur, kalau yang muda2 ni susahlah...nanti lagi menyusahkan emak adalah.

Lepas sesi `brainstroming' dengan maid tersebut, kami terus ke Ampang Point. Pantas je cuba baju, Butik Citra taja 3 pakaiana untuk boss malam esok tapi tudung kepunyaan boss sendirilah.

Oleh kerana kami memang kelaparan sejak pagi, boss pun join makan tengah hari kat restoran berdekatan rumahnya. Selesai tu segera balik ke rumah boss kerana dia harus bersiap2 untuk ke acara petang ini di MPH Bookstore, Mid Valley. Sementara A.Z pergi sembahyang Jumaat, boss pun bersiap2 untuk make up.

Jam 2.45pm, kami bertolak ke Mid Valley, sampai di sana dah ramai yang menanti. Boss terus dibawa masuk ke bilik menunggu. Aku sempat pula meninjau2 ruang majlis pelancaran buku The Pink karya Aziah Jasmin.

Boss sewaktu duduk di barisan VIP sewaktu mula tiba di ruang majlis pelancaran....


Boss sewaktu melancarkan buku The Pink.....gambar inilah yang aku ambil mengunakan kamera pink ZZ tu.....


Sekitar jam 3.40pm, majlis pelancaran buku dimulakan. Boss diberi penghormatan untuk melancarkan buku The Pink. Namun ada perkara yang tak ku duga berlaku, ada peminat boss dari SZ yang katanya terkilan kerana aku tidak mahu membantunya mengambil gambar boss. Luahan rasa tak puas hati itu dinyatakan dalam SZ.

Sedangkan pada ketika itu, aku dan team SNP terlupa membawa kamera, dan aku meminjam dari seorang warga SZ yang kukenal iaitu ZZ. Tujuan aku meminjam kamera itu adalah untuk mengambil gambar bagi dimuatkan dalam blog ini dan juga untuk simpananku. Sebenarnya aku sedng menyiapkan fotobiografi sempena 15 tahun boss dalam industri muzik. Sebolehnya aku tidak mahu terlepas mengabadikan gambar untuk sebarang acara boss tapi aku dan team SNP terlupa membawa kamera hari ini.

Justeru itu, peminat tadi berfikiran yang aku membantu peminat yang kukenal sahaja untuk mengambil gambar sedangkan dia tidak kubantu. Aku sendiri tidak berniat begitu, dan aku juga awal2 lagi sudah meminta maaf kepadanya kerana tidak dapat membantunya kerana aku sedang mengambil gambar untuk koleksiku.

Namun hati orang siapa yang tahu, barangkali ekoran rasa tak puas hati itu dia menganggap aku begitu. Memang aku tidak mampu memuaskan hati semua orang tapi aku tahu niat dan situasi aku. Alhamdulillah, bila melihat ke laman SZ, ramai peminat yang seolah memahami situasiku dan tidak beranggapan seperti peminat tadi. Pengalaman adakala mengajar tetapi bagi aku yang sudah hampir 14 tahun bersama boss, tidak mungkin aku akan mampu memuaskan hati semua orang meskipun memang aku telah berusaha sebaik mungkin. Sebagai manusia aku tidak sempurna tetapi untuk menjaga hati para peminat boss adalah tanggungjawabku. Mungkin kejadian hari ini di luar sangkaanku tapi tidak mengapalah.......

Selesai acara di Mid Valley, kami bergegas pula ke Stadium Melawati, Shah Alam untuk latihan konsert malam esok. Singgah beli makanan terlebih dahulu sebelum ke stadium dan sementara menunggu giliran sempat lagi kami mengalas perut.

Latihan sebelum Maghrib sudah selesai kemudian disambung pada jam 9pm untuk acara latihan penuh. Pada ketika inilah ada peminat yang menghubungiku memberitahu tentang rasa tak puas hati peminat tadi yang ditulis di laman SZ. Bila situasi ini berlaku, aku sendiri rasa tak sedap hati kerana bila ada orang yang terluka dengan kita sedangkan kita tak berniat melukai hatinya, tentulah kita rasa serba tak kena.

Bila fikir-fikirkankan semula dan aku ambil jalan positif bahawa aku tahu apa yang berlaku dan aku tahu bukan itu niatku......

Agak lewat juga latihan selesai, sekitar jam 1130pm. Malam ini aku memang rasa mengantuk sangat. Memang susah nak buka mata, dalam kereta pun tersengguk2 aku tidur.

Sampai di rumah boss jam 12 am lebih, aku, A.Z dan D.J berangkat pulang pula, tapi D.J bercadang untuk singgah makan dahulu sebelum balik ke rumah. Di meja makan, aku sempat cuba lelapkan mata. Terukkan??? Bila mengantuk sangat, rasa malu dah tak ada. Rileks aje aku bersilang tangan dan letakkan kepala atas meja makan. Bila makanan sampai, aku makan cepat2 dan sambung tidur atas meja sementara menunggu D.J dan A.Z selesai makan.

Sampai depan rumah, A.Z kejutkan aku....hahahahah terukkan aku??? Tak pernah mengantuk macam ni. Masuk je bilik tidur, aku cuci muka, sembahyang Isyak dan terus terjelepuk....tidurrrrrrrr.

28 Feb-Aku memang dah buat `alarm' untuk bangun pada jam 530am bagi menyiapkan keperluan Put'a untuk ke kursus pengawas di Sg Congkak bermula hari ini. Memang agak kelam kabutlah, badan aku pun masih letih tapi berjaya juga kemaskan semua barang2 yang dia kena bawa. Kejutkan Put'a jam 615am, beri penerangan sikit sebelum dia mandi.

Lepas mandi, siap2kan Put'a dan kali ni aku bagi `briefing' sikit supaya dia bersedia untuk menjalani kursus ini. Aku memang risau tapi aku tahu Put'a amat berdikari. Cuma anak lelaki biasalah, boleh ke dia berkemas, simpan barang2 dengan elok, asingkan pakaian kotor dan lembap, pakai baju apa untuk acara itu dan baju apa untuk acara ini. Tapi aku dah siapkan dan berikan penerangan. Harap dia fahamlah.....

Jam 6.45am, Papa hantar Put'a ke sekolah kerana jam 7am semua pengawas kena berkumpul. Balik tu Papa sempat beli sarapan dan aku rasa lega sangat sebab boleh sambung tidur lama sikit lepas ni. Tak perlulah nak buat sarapan pagi ni....

Baru dari tidur, aku siapkan makan tengahari pula. Kemudian Papa ke Maran untuk hadiri majlis tahlil untuk arwah datuknya dan arwah abah. Emak juga ke Maran iaitu ke rumah mak saudaraku di mana wan tinggal di situ.

Aku tak dapat ikut Papa kerana boss ada acara malam nanti. Jam 6pm, aku, D.J dan A.Z ke rumah boss. Singgah makan di tempat biasa dahulu untuk alas perut. Sampai di rumah boss, macam biasa siap2kan barang2 yang hendak dibawa ke stadium nanti.

Jam 8pm, kami bertolak ke Stadium Melawati, Shah Alam. Mak mertua dan kakak ipar boss ikut sama untuk menonton. Sampai di stadium, kami terus ke belakang pentas. Macam2 yang boss buat, ada sesi fotografi, ada yang nak wawancara, ada yang nak bergambar. Sementara tu, sempat lagi boss jamah makanan yang disediakan pihak penganjur.

Konsert Sinar Maulidurrasul berlangsung hampir 3 jam, boss keluar 4 kali iaitu nyanyian beramai2 lagu Junjungan Mulia, menyanyi secara duet menerusi lagu Ketika Cinta bersama Rabbani, nyanyian solo lagu Kudus Sinarmu dan seterusnya penutup `Selawat' ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad s.a.w.

Boss sewaktu di dalam bilik persalinan....ni persalinan pertama boss..serba ungu.....


Boss bergambar kenangan dengan Ustazah Dato' Siti Nurbahyah.....di belakang pentas mereka duduk sebilik...


Beberapa minit sebelum konsert bermula....semua yang terlibat membaca doa agar acara malam itu berjalan lancar...



Boss ditemubual di belakang pentas....


Semua artis menyanyikan lagu yang pertama iaitu lagu pembukaan ``Junjungan Mulia''.



Sempat lagi posing untuk majalah Anis di belakang pentas......



Boss dan Rabbani berduet lagi ``Ketika Cinta''...........


Persalinan ke 3, pose di dalam bilik.....




Tolong boss pakai dan betulkan tudung.......


Gaya boss sebelum keluar ke pentas untuk sampaikan lagu ``Kudus Sinarmu''....


Berselawat beramai-ramai sebelum acara berakhir....

Kemas2 barang boss sebelum balik......

Selepas konsert berakhir...sidang media diadakan di bilik khas di belakang pentas..


Selesai konsert, ada sidang media. Masa inilah aku bertemu dengan Kak L dan teman dj, Erwan. Erwan yang pernah terkena dengan aku sewaktu pelancaran album Lentera Timur nampaknya geram2 bila ternampak aku. Aku dan Kak L memang suka mengusik dia. Sejak aku tahu dia terpedaya dengan aku mengenai album terbaru boss, katanya dia nak membalas dendam bila bertemu denganku satu hari nanti.

Hahahahha...bila aku jumpa Erwan, aku yang tak bagi peluang dia balas dendam, tapi aku mengusik dia mati2an. Tak terkata dia. Nampak sangat dia bengang sungguh dengan aku. Tak habis kat situ je, Kak L sms aku kata Erwan masih tak sudah2 geramkan aku dan aku pun berbalas2 sms dengan Kak L, semuanya memang mahu mengenakan Erwan. Kebetulan Erwan dan Kak L naik satu kereta, memang berperang sms lah kami.

Aku memang suka mengusik dan agaknya Erwan yang tak biasa denganku, menganggap usikan aku itu serius dan dia memang bengang denganku. Tapi aku tahu, Erwan faham dan tak ambil hati .Kak L lagilah faham kalau aku dah mengusik orang...memang akan terkena selalu. Jika Erwan baca blog ini, maaf ya....gurau2 je tau. Jangan geram2 lagi.....hehehhehe. Hahahah..tentang rambut cacak, spek berbingkai, seluar jeans..tu semua gurauan olok2 jelah..bukan betul pun.

Habis sidang media, kami terus pulang. Selepas hantar boss, macam biasa aktiviti kami tentulah makan. Kali ni tak tidur atas meja makan, boleh kawal lagi mata ni. Jam 3am, Papa kejutkan aku minta ambil makanan yang dia bawak balik dari Maran. Aduhai..mata amatlah mengantuk tapi gagahkan diri bangun...simpan makanan dalam peti ais. Sambung tidur.......

1 Mac-Hari cuti....lepas Subuh biasalah tidur semula. Memang aku berhasrat nak bangun lambat sikit hari ni tapi pagi2 boss dah telefon. Boss ajak pergi Maran dan juga minta A.Z bawakan. Aku bertalu2 telefon A.Z tapi jenis tidur mati agaknya, A.Z tak terjaga. Akhirnya boss pergi dengan suami saja ke sana.

Anak saudaraku, Amin telefon hendak datang ke rumah. Ada masalah tentang awek katanya dan mohon pandangan aku. Kelakarkan, macam pakar motivasi pula aku ni. Apa yang perlu aku bagitaulah Amin, maklumlah dia pun kenalah dengar dan faham cara berfikir `orang dewasa' macam aku ni...hehehhehe....Dah plan nak menamatkan zaman bujang rupanya tapi awek pula semacam buat hal.

Lepas borak2 dengan Amin, aku ajak dia makan. Oleh kerana mata aku ni memang mengantuk, aku naik ke bilik dan lelap sekejap. Amin pun tumpang lelap kat rumah aku juga. Jam 3pm, Papa ajak aku keluar. Damia pula nak mengikut, siap2kan Damia dan bawa dia bersama.

Hala tujuan utama ke kedai jual peralatan memancing. Sedang Papa membeli keperluan dia kat situ, Damia meninjau2 akuarium yang banyak dengan ikan. Dia memang suka tengok ikan, puas jugalah aku ikut dia pusing pusing satu kedai tempat yang penuh dengan akuarium tu.

Bila Papa selesai, kami terus ke sekolah Put'a. Bas yang dinaiki Put'a belum sampai, aku tunggu dalam kawasan sekolah. Tak lama kemudian Papa telefon, katanya bas Put;a dah sampai depan sekolah. Aku pun bergegas ke arah bas sambil tunggu Put'a turun. Nampak Put'a seronok sangat. Macam2 dia cerita pengalaman masa kursus.

Kemudian kami terus ke Econsave, beli barangan basah dan seterusnya pergi makan kat gerai tomyam biasa tu lah. Put'a pun sambung pasal kursus dia tu, nampak bersemangat sangat. Takde apa yang dia komen, semua ok..dan bila tanya apa part paling best semasa kursus, tentulah mandi sungai, kata Put'a. Ler...dalam banyak2 aktiviti, itu yang paling disukai. Ni gi kursus ke enjoy!!!!

Balik tu, Papa pergi memancing. Aku siapkan buku2 sekolah Put'a mengikut jadual esok dan juga siapkan buku2 yang dia kena study malam ni. Lepas Put'a mandi, aku minta Put'a belajar sebab esok ada ujian di sekolah. Kejap je Put'a tu belajar, sejam je...iskhhhh malas betullah. Takpelah, aku faham dia pun penat berkursus dua hari, esok pula ada ujian. Tak boleh tertekan sangatlah kan......aku minta Put'a tidur awal malam ni.









7 comments:

tuanpunya hati said...
This comment has been removed by the author.
tuanpunya hati said...

wah.. akak, memang detail giler dunia kecil akak ni.. bestlah, rasanya dah addicted kat dunia ni.. hehe..
akak, tima kasih byk2, kami mmg suka jd follower dunia kecil ni. really appreciate it.
ohya, pasal zoner yg x puas hati ngan akak tu, dh senyap dh.. biar aje kak.. kami semua tahu apa yg sebenarnya...
tak sabar nak tgk pix.. hehe

zaffirazaini said...

Berita terhangat... Sebuah kamera PINK jenama Samsung sedang hangat diperkatakan.... hehehe...

Amboi... ni yang moderator suka ni... dah pandai letak credit gambar... Bagus..bagus... idea sapa la tu ya?? hehehe... tp style saya credit besar2 and tengah2 so that orang takleh nak potong2 gmbr tu nanti... hehehe...

Bagus..bagus... bangga dengan pembaharuan ini...=)

zaffirazaini said...

"Hahahahha...bila aku jumpa Erwan, aku yang tak bagi peluang dia balas dendam, tapi aku mengusik dia mati2an." - copy dari blog.

Memang betul pun... Akak hyper tul sejak dok menjak ni... Sabo jeklaa.. Anak bongsu.. bagi chance menang... hehe... Member saya si mastura tu pelik tgk akk masa kat MPH.... hehehe...

But I like it!!! =P

Sharifah Afizan said...

sabar je laa..bukan mudah nak puaskan hati semua orang....janji kite tahu niat kita... ;)

tuanpunya hati said...

hehe... camera zaff dh masuk hari ini dlm sejarah... takpe.. glamer apa camera tu..

kak zyee, ida dok fikir apalah yg akak dok sakat si Erwan tu...mesti dia geram aje kan.. tp boleh tahan jugak bakat menyakat akak yea...

Anonymous said...

hello kak!
kiteorg repoter gak,agak2 la mulut tu....

1)komplen maid macam2,dia pun manusia,,sedarlah dulu awak tu pun susahh..kalau siti tak bagi makan..tak taula keja pae..keja maid kuttttt.....sorilah ye..bukan nak kata..memang nak kutuk je...

and lastly u should respect other ppl..you're not the only one person in this damn world who lead a happy life with you family...you're blog sounded very cliched..go on with your job as siti's maid..don't you realized that..maid to you own sister in law is just humiliating..


len kali nak kutuk maid,sedar dulu siapa diri sebenar